سایه گیرها را با نورگیر اشتباه نگیرید، زیرا سایه گیرها پارچه های طولی هستند که با یک مکانیزم بالا و پایین می آیند. در حالی که نورگیرها تکه های پارچه هستند که میتوان آن ها را کاملا باز و یا کاملا جمع کرد.

سایه گیرها نه تنها از ورود نور خورشید پیشگیری کرده و به حفظ فضای خصوصی تان کمک می کند، بلکه بدون صرف هزینه گزاف، به تغییر دکور و طرح و رنگ اتاق خواب تان نیز کمک خواهد کرد. می توانید خودتان به راحتی آن را آویزان کنید، می توانید با روش های مختلف آن ها را تغییر دهید، و یا اگر اندازه پنجره تان استاندارد است، می توانید سایه های آماده خریداری کنید. حتی می توانید با افزودن والان یا پرده، سبک پنجره را تغییر دهید.

۱٫ سایه گیرهای رولی

شید رولی

سایه گیرهای رول ساده ترین انواع سایه گیر پنجره هستند که این مدل های ساده را می توانید به راحتی از فروشگاه های لوازم خانگی خریداری کنید. این سایه گیرها در داخل چهار چوب پنجره نصب شده و با کمک کشیدن مکانیزم نخ رول و یا باز می شود.

سایه گیرهای گران تر در مکانیزم خود طناب ندارند. این سایه گیرها نه تنها از جنس پلاستیک، بلکه از جنس های مختلف مانند بامبو، کتان یا پارچه های مختلف هستند. همچنین می توان به شکل های مختلف این سایه گیرها را تزئین نمود، مانند استفاده از منگوله، وسایل تزیینی و نقاشی.

۲٫ سایه گیر گره ای

شید گره ای

سایه گیر گره ای یا نمایشی یک پارچه ساده است که از میل پرده آویزان شده، و به جای اینکه با طناب رول شود، با دست و به شکل دلخواه آن را جمع کرده و با یک تکه پارچه حالت داده شده گره میزنید. در نتیجه در زیر پرده حالت چین مانند ایجاد می شود.

به این معنا که در صورت تمایل می توانید آن را جمع کرده یا باز کنید، یا اینکه گره ها را باز کرده و حالت شان را عوض کنید. معمولا اغلب افراد پرده ها را به شکل ساده گره می زنند، زیرا نه تنها جنبه تزیینی دارد بلکه روش استفاده آن در مقایسه با سایه گیر رول یا نورگیر آسان تر است.

با وجود دنیایی از پارچه های مختلف با طرح ها و رنگ های زیبا، می توانید خودتان در خانه و با یک چرخ خیاطی آن را بدوزید. این مدل برای پنجره های بزرگ مناسب است زیرا از پارچه بیشتری استفاده شده و فضای بیشتری را می‌پوشاند.

این سایه گیر گره ای در طرح های مختلف دکوراسیون خانه قابل استفاده بوده و طرح سنتی یا رسمی ایجاد می کند.

۳٫ سایه گیر رومی

شید سبک رومی

نوعی سایه گیر که ترکیبی از سایه گیر رول و سایه گیر پفکی محسوب شده و سازوکار آن به این صورت است که در زمان باز بودن به صورت کشیده تا پایین پنجره را می پوشاند و در زمان کشیده شدن به سمت بالا به کمک مکانیزم طناب، یله های پفکی به وجود می آورد. این نوع سایه گیر معمولا از پارچه سنگین استفاده می شود، با این حال بامبو هم گزینه محبوبی است. تا جایی که از پارچه هم استفاده شود، این مدل می تواند بسیار زیبا و تزئینی هم باشد. این سایه گیرها در رنگ ها و الگوهای مختلف یافت می شوند.

۴٫ سایه گیر پفکی

پرده اتاق خواب

در پشت سایه گیر مکانیزم طناب وجود دارد که از داخل حلقه ها عبور می کند. زمانی که این مکانیزم کشیده شود، سایه گیر باز شده، پیله های پفکی و بزرگ ایجاد کرده و ظاهر سنتی و در عین حال رمانتیک به وجود می آورد. این سایه گیرهای پفکی معمولا از پارچه های شفاف و  ضخیم استفاده می شوند تا نور را بپوشانند. با این حال انواعی از آن ها که از پارچه های شفاف یا ابریشمی تهیه می شوند نیز ظاهر زیبا و سبکی دارند.

گرچه این سایه گیر برای تمام پنجره ها مناسب نیست، اما براساس نوع پارچه، می تواند دکوراسیون روستایی، توسکانی، فرانسوی، هالیوودی یا سنتی ایجاد کند. مراقب باشید، زیرا اگر این نوع سایه گیر را در فضای اشتباه قرار دهید یا از رنگ و طرح قدیمی استفاده کنید، ممکن است بسیار قدیمی به نظر برسد.